festival
PROGRAMMA
Tijdschema 16 April
10:00 – 17:00 Bezoek museum Beeld en Geluid
12:00 – 17:00 info markt
13:15 – 13:45 Prijsuitreiking winnaars goIT STEAM CUP
14:00 – 14:45 Ronde 1 Workshops
15:00 – 15:45 Ronde 2 workshops
16:00 – 16:45 Ronde 3 workshops
Catering: Aanwezig, op eigen kosten
Panelgesprek: “Gaming for Good”
(Hoe Games en Gameontwikkeling Onderwijs en Sociale Verandering Stimuleren”)
EPIC GAMES, Endless Foundation, Adam Clarke, Cody Buye
Dit thema brengt de expertise van alle panelleden samen en biedt ruimte voor discussie over onderwerpen zoals:
- Hoe games maatschappelijke vraagstukken kunnen aanpakken, zoals klimaatverandering, inclusie en ethiek in het onderwijs.
- De rol van gameontwikkeling als toekomstige vaardigheid en als middel om digitale geletterdheid te bevorderen.
- De impact van open-source platforms (zoals Endless/GODOT) op toegankelijkheid en onderwijs.
- Hoe docenten digitale tools en game-based learning effectief kunnen integreren in hun lesmethoden.
- De invloed van platforms zoals Minecraft en Fortnite Creative in educatieve contexten en het stimuleren van creativiteit.
Presentatie in het Engels
Doelgroep: Docenten, studenten & beleidsvormers
Gaming voor Wereldwijde Impact:
(Hoe Open-Source Gameontwikkeling Studenten Wereldwijd versterkt)
Endless Foundation
Een inspirerende presentatie belicht hoe gameontwikkeling (met Godot) een krachtig educatief hulpmiddel kan zijn, zowel in Nederlandse klaslokalen als voor kansarme kinderen wereldwijd. De presentatie laat zien hoe open-source gameontwikkeling creativiteit, probleemoplossend vermogen en digitale geletterdheid stimuleert, terwijl het tegelijkertijd de wereldwijde digitale kloof verkleint. Ontdek hoe leerlingen kunnen bijdragen aan waardevolle educatieve ervaringen voor kinderen in minder bevoorrechte regio’s.
Presentatie in het Engels
Doelgroep: VO Docenten, studenten, beleidsvormers
Workshop LEGO® SPIKE™ Prime:
STEAM Labs
Een korte kennismaking met LEGO® Education SPIKE™ prime. Nu eens niet vanuit een standaard LEGO® Education lesplan maar vanuit een kleine open ended challenge.
De workshop laat de deelnemers ervaren dat LEGO® Spike het perfecte materiaal is om leerlingen snel een werkend prototype te laten bouwen en programmeren.
Presentatie in het Nederlands
Doelgroep: Bovenbouw PO/VO docenten en studenten
Masterminds & Masterpieces:
Van Gogh Museum
Tijdens het 21 Skills Festival neemt het Van Gogh Museum VO-docenten mee in de wereld van Masterminds & Masterpieces, ontwikkeld in samenwerking met ASML. Dit programma, exclusief beschikbaar via LessonUp, laat leerlingen zien hoe kunst en technologie samenkomen. Ontdek hoe Van Gogh’s meesterwerken worden geanalyseerd met behulp van het lichtspectrum, zoals infrarood en röntgenstraling, en hoe deze inzichten creativiteit en innovatie stimuleren. In deze workshop krijg je praktische tools om LessonUp te gebruiken en je leerlingen te inspireren met een unieke combinatie van wetenschap en kunst. Bezoek de workshop en breng je lessen tot leven!
Presentatie in het nederlands
Doelgroep: VO Docenten en studenten
Aan de slag met AI op een game pc?
Acer educatie & Eduprompt
Ben je altijd al benieuwd hoe een lokale AI-omgeving werkt? In deze workshop staat centraal hoe je op een lokale omgeving met AI aan de slag kunt. Tijdens deze workshop van 45 minuten demonstreren wij de 100% veilige en AVG-vriendelijke AgentStudio. Een combinate van de slimme denkkracht van EDUprompt (AI) en de krachtige omgeving van Acer (hardware). Ervaar hoe je als organisatie zelf de regie kunt nemen over je data en veel meer!
Presentatie in het Nederlands
Doelgroep: Bovenbouw PO/VO docenten en studenten
Workshop Greenscreenbox
Greenscreenbox
Ontdek hoe je met greenscreen-techniek je lessen kunt verrijken en de taal-, digitale en creatieve vaardigheden van je leerlingen kunt versterken. In deze hands-on workshop ga je zelf aan de slag met de Greenscreenbox. Je ervaart hoe laagdrempelig en effectief het is en krijgt praktische ideeën mee om het direct in jouw klas te gebruiken.
Presentatie in het nederlands
Doelgroep: PO Docenten en studenten
Fortnite Creative en UEFN
EPIC GAMES
Maak kennis met de mogelijkheden om onderwerpen zoals de SDG’s en klimaatonderwijs in de les te behandelen met Fortnite creative en hoe leerlingen zelf een game kunnen bouwen met Unreal Fortnite Creative (LEGO) en Unreal Editor for Fortnite.
Presentatie in het Engels
Doelgroep: Bovenbouw PO/VO docenten en studenten
Maak kennis met Dream Space: inspireer, ontdek en creëer!
Microsoft Dream Space
Ontdek Dream Space Nederland, een inspirerend programma dat digitale geletterdheid, creativiteit en inclusiviteit combineert. Tijdens deze sessie leer je hoe onze lessen aansluiten op de conceptkerndoelen digitale geletterdheid en eenvoudig te integreren zijn in het curriculum. Dream Space stimuleert niet alleen digitale vaardigheden, maar ook creatief denken, probleemoplossend vermogen en ondernemerschap. Met speciale aandacht voor meisjes in technologie werken we aan meer gelijke kansen. We delen onze successen in Nederland en internationaal. Wil je deze aanpak zelf ervaren? Meld je aan voor een workshop en maak deel uit van de beweging naar toekomstbestendig onderwijs!
Presentatie in het nederlands
Doelgroep: Docenten en studenten
Zet je leerlingen “Aan” met media
Beeld & Geluid
Presentatie in het Nederlands
Doelgroep: PO/VO docenten en studenten
Van ontwerp tot Verhaal: 3D-ontwerpen tot leven brengen in Minecraft
Adam Clarke / Minecraft
Ontdek in deze boeiende 45-minutensessie hoe je met Tinkercad eenvoudig unieke 3D-modellen ontwerpt en deze met Amulet in Minecraft importeert. Deze workshop is perfect voor docenten die Minecraft willen inzetten om hun lessen interactiever en creatiever te maken. We verkennen hoe 3D-ontwerpen niet alleen technische, maar ook verhalende en probleemoplossende vaardigheden stimuleren. Door praktische toepassingen en inspirerende voorbeelden leer je hoe je leerlingen actief betrekt bij het ontwerpen van hun eigen werelden. Laat je inspireren en ontdek hoe je met 3D-technologie en Minecraft projecten tot leven brengt op een manier die zowel leuk als leerzaam is!
Presentatie in het Engels
Doelgroep: Docenten en studenten
“21 skills, 21 ideeën”
Talentenwijzer
Tijdens onze presentatie zullen we de deelnemers inspireren met lessen die ze direct kunnen inzetten in hun klas. De focus ligt op het integreren en versterken van digitale vaardigheden in diverse vakgebieden.
Direct toepasbare inspiratie voor in de klas Laat je verrassen door 21 concrete lesideeën die je meteen kunt inzetten. Geen ingewikkelde theorieën, maar praktische
werkvormen waarmee je morgen al aan de slag kunt. 21e-eeuwse vaardigheden in elk vakgebied Ontdek hoe digitale vaardigheden niet op zichzelf staan, maar juist een verrijking kunnen zijn binnen taal, rekenen, kunst, wetenschap en meer. We laten zien hoe technologie een krachtig hulpmiddel wordt in jouw lespraktijk.
Doelgroep: Docenten, Schoolleiders, beleidsmakers, en onderwijsprofessionals
BBC Micro:bit in de klas (computational thinking)
Microsoft DreamSpace & Micro:bit educational foundation
Tijdens deze presentatie ervaart u wat een workshop bij Microsoft DreamSpace los maakt bij uw leerlingen en hoe de Micro:bit een rol kan spelen in het ontdekken van de wondere wereld van programmeren. De toepasbaarheid is zeer breed en al toegankelijk voor leerlingen vanaf 10 jaar.
Presentatie in het Engels
Doelgroep: Docenten, studenten, beleidsvormers
Creëer en Inspireer: Ontdek de Kracht van Adobe Express
Adobe
Met Adobe Express creëer je in een handomdraai indrukwekkende content van social media posts en presentaties tot posters en video’s. Tijdens deze sessie ontdek je de mogelijkheden van Adobe Express en leer je hoe je direct aan de slag kunt!
Presentatie in het Nederlands
Doelgroep: Docenten en studenten
Baas in eigen bubbel
Beeld & Geluid
Hoe beïnvloeden media en algoritmes wat leerlingen zien, horen en geloven? In deze workshop ontdekken docenten hoe ze hun leerlingen bewust kunnen maken van filterbubbels, desinformatie en de impact van media op hun wereldbeeld. We laten zien hoe de interactieve workshop Baas in eigen bubbel op school of in het museum leerlingen stimuleert om kritisch te kijken en luisteren.
Docenten krijgen inzicht in de lesmethodiek, ervaren zelf de opdrachten en leren hoe ze mediawijsheid praktisch kunnen toepassen in de klas. Een must voor iedereen die jongeren wil helpen hun eigen bubbel te doorbreken!
Presentatie in het nederlands
Doelgroep: VO Docenten en studenten
Ontdek de HP Otto Robot – Leren door Doen!
HP Robotics / Eduwinkel
De HP Otto robot van HP Robotics maakt leren interactief en leuk! Deze veelzijdige educatieve robot helpt leerlingen spelenderwijs kennismaken met technologie, programmeren en probleemoplossend denken. Tijdens de infomarkt kun je zelf hands-on ontdekken hoe Otto werkt, welke leermogelijkheden hij biedt en hoe je hem in je lessen kunt inzetten. Kom langs, test Otto uit en ervaar hoe technologie het onderwijs verrijkt!
Stand op de info markt
Doelgroep: Bovenbouw PO/VO docenten en studenten
Tentoonstelling Finalisten goIT STEAM CUP
goIT / TCS
Bewonder de prototypes van de 10 finalisten van de goIT STEAM CUP en feliciteer de kersverse winnaars die op 16 april de goIT STEAM CUP gewonnen hebben! De finalisten leggen graag aan u uit wat hun oplossing is met de BBC Micro:bit binnen het thema “All together now”. Ook kunt u in gesprek met de organisatie achter het goIT Programma TCS en de Micro:bit educational foundation
Stand op de info markt
Doelgroep: Docenten en studenten
Generatieve AI, Prompting & CoPilot
Ontdek de Toekomst van AI!
Microsoft
Ben jij een student die meer wil leren over de kracht van Generatieve AI? Wil je ontdekken hoe je slimme prompts gebruikt om het maximale uit AI-tools zoals Microsoft CoPilot te halen? Dit is je kans!
In samenwerking met Microsoft organiseren we een interactieve workshop waarin je:
✅ Leert hoe Generatieve AI werkt en wat het voor jou kan betekenen
✅ Effectieve promptingtechnieken ontdekt om AI slimmer te laten werken
✅ Hands-on ervaring opdoet met Microsoft CoPilot en ziet hoe het je studie kan ondersteunen
Of je nu nieuwsgierig bent naar AI of het direct in je projecten wilt toepassen, deze workshop geeft je praktische vaardigheden die je meteen kunt gebruiken!
Doelgroep: docenten en studenten
Creatief en Digitaal Leren met Apple
AMAC / apple
Aanwezig op de info markt
Doelgroep: docenten en studenten
Mis het niet!
Meld je nu aan en word deel van het evenement dat de toekomst van digitaal onderwijs vormgeeft.

Deze website is ontworpen door www.phable.io
Phable heeft ons festival naar een hoger niveau getild met hun sterke branding en creatieve content. Hun strategische aanpak en storytelling maken echt het verschil. Absoluut een aanrader!
